انتخاب معلم نمونه از مدارس غیردولتی، گامی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش

تهران- پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات- معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار معلمان مدارس غیردولتی نیز در فرآیند انتخاب معلم نمونه کشوری قرار گرفتند، گفت: این اقدام گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت آموزشی، تربیتی و پرورشی مدارس غیردولتی محسوب می شود.

احمد محمودزاده روز چهارشنبه و به مناسبت هفته معلم با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش ضمن تشریح فرآیند انتخاب معلمان نمونه مدارس غیردولتی، اظهار کرد: نگاه رئیس جمهور به حوزه تعلیم و تربیت ویژه است به نحوی که آموزش و پرورش در اولویت برنامه های دولت چهاردهم قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه معلم براساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین دارای مرجعیت است، گفت: اهمیت به جایگاه، منزلت، معیشت و مرجعیت معلم در مسائل آموزشی و دانش تربیتی باید همواره در اولویت نظام آموزشی و پرورشی قرار داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حضور اثربخش معلم در کلاس موجب رشد و تعالی سرمایه‌های اصلی و آینده سازان کشور می شود، اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی کارآمد از جمله ثمرات توانمندی معلمان در کلاس درس است.

اکنون فضای خوبی در مدارس غیردولتی ایجاد شده است چراکه می‌توانند به عنوان معلمان نمونه منطقه‌ای، استانی یا کشوری انتخاب شوند

محمودزاده ادامه داد: براساس دستور رئیس جمهور، اصلاح روش‌های آموزش باید در داخل مدرسه انجام شودکه این مهم موجب بروز خلاقیت در شیوه تدریس خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های آموزش و پرورش در حوزه دانش‌افزایی و توانمندسازی نیروها، خاطرنشان کرد: معلم باید دارای کارت صلاحیت ورود به مدرسه باشد به این معنا که در صورت داشتن توانمندی علمی، آموزشی و انگیزه لازم می تواند مدرسه شود.

محمودزاده یادآور شد: داخل بسته مدیریت منابع انسانی، برنامه‌ای برای کمک به توانمندسازی معلمان داریم که شامل حدود ۶ پودمان ۶۰ ساعته است، این پودمان‌ها در حوزه دانش نظری، تخصصی و آموزشی معلمان تعریف شده که باید با توجه به تغییرات در کتاب‌های درسی انجام شود. ضمن اینکه در حوزه تربیتی و پرورشی نیازمند ایفای نقش فعالانه در داخل مدرسه هستیم؛ چراکه پاسخگویی به ابهامات دانش‌آموزان باید صورت گیرد.

انتخاب معلم نمونه از مدارس غیردولتی، گامی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش

معرفی ۴۸۵ معلم نمونه در سطح منطقه

وی خاطرنشان کرد: امسال به منظور افزایش انگیزه در معلمان، از ستاد بزرگداشت مقام معلم درخواست کردیم که علاوه بر معلمان دولتی، معلمان زحمتکش مدارس غیردولتی نیز مورد ارزیابی قرار گیرند که این درخواست مورد پذیرش قرار گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: ۸۵ هزار نفر از معلمان مدارس غیردولتی در سامانه ارزیابی شرکت کردند؛ که ۴۸۵ نفر به عنوان نمونه در منطقه، ۵۵ نفر در سطح استانی و چهار نفر نیز به عنوان معلم نمونه کشوری معرفی و تجلیل شدند.

محمودزاده عنوان کرد: این اتفاق موجب یک فضای انگیزشی و رقابتی در سطح مدارس غیردولتی شد چراکه معلمان این مدارس نیز می‌توانند به عنوان معلمان نمونه منطقه‌ای، استانی یا کشوری انتخاب شوند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه و تعالی جامعه وابسته به پرورش نیروی انسانی است؛ گفت: بنابراین معماری و طراحی مناسب داخل مدرسه توسط معلم باید شکل گیرد تا آینده‌ای بهتر برای نظام جمهوری اسلامی رقم خورد.

معیارهای انتخاب معلم نمونه

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره معیارهای انتخاب معلم نمونه نیز گفت: موفقیت‌های آموزشی مانند جشنواره‌ها، مسابقات، محتوای طرح‌های درسی، استفاده از فناوری نوین مانند فضای دیجیتال و هوش مصنوعی، ابتکارات معلمانه نظیر روش‌های نوین آموزش فاکتورهای مهم برای انتخاب معلم نمونه است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه