
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات، سید رضا صالحی امیری روز شنبه ۲۷ اردیبهشت در گردهمایی مدیران روابطعمومی و اطلاعرسانی دستگاههای اجرایی که به مناسبت روز جهانی ارتباطات در سالن همایشهای موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: این دغدغه را دارم که دچار یک نوع عوامگرایی افراطی شویم و بسیاری از مفاهیم بنیادی و اساسی را با بنر و شعار به ابتذال بکشیم. نباید در سازه روابط عمومی کشور عوامگرایی حاکم شود.
وی تاکید کرد: به دلیل وجود حضرات و نخبگانی که در این جمع هستند انتظار است که روابط عمومی یک کوچ به فضای علمی منطبق با واقعیت های جامعه ایران داشته باشه و از فضای عامیانه اطلاع رسانی، گفتار درمانی و یا تبلیغاتی خارج شود. روابط عمومی از فضای کارگزاری باید به فضای سیاستگذاری کوچ کند در غیر این صورت به تدریج ذوب میشود.
صالحی امیری افزود: وقتی از مفهوم انسجام و مفهوم وفاق صحبت می کنیم به چه معناست؟ ادبیات زیادی در دنیا در این حوزه تولید شده و من هم به دلیل علایقم بخشی از عمر خود را برای این مباحث گذاشتم که در قالب دو کتاب «مسائل قومی ایران در یک سال اخیر» و «انسجام ملی و تنوع فرهنگی» تدوین و به چاپ رسیده است.
وی تاکید کرد: وقتی از انسجام صحبت میکنیم اگر به صورت کلی به عنوان یک ذهنیت عام و به مفهوم بسیار ساده و قابل درک برای همگان خواهیم بگوییم؛ این است که «هرگاه در یک ساختاری اجزای سیستم بدون چالش در مسیر اهداف متعالی آن ساختار حرکت میکنند یعنی انسجام وجود دارد». مثلا وقتی قطار با واگن های متفاوت بر روی یک ریل به سمت مقصد که شهر یا جغرافیای مدنظر است حرکت می کند رابطه انسجامی وجود دارد در غیر این صورت رابطه اغتشاشی است.
وی ادامه داد: وقتی از انسجام صحبت میکنیم باید به یک تعریف واحدی که در دانشگاه ها عنوان شده وفادار باشیم. ساده ترین تعریف انسجام، یعنی انسجام ارگانیکی و مکانیکی؛ اگر از طریق اجبار، جامعه را به پذیرش ارزش های حاکم وادار کنیم این انسجام مکانیکی است، پس هرگاه در جامعهای عنصر اجبار،آمرانه و تحکیم حاکم شود انسجام مکانیکی است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با اجبار نمی شود انسجام ایجاد کرد. عنصری به نام باور می تواند تغییرات اجتماعی را شکل بدهد نه باید، در جامعه ای که باور حاکم می شود انسجام ارادی شکل می گیرد.
تکمیل می شود...
دیدگاه خود را بیان کنید