انتقال تجربه مدیریت احیای زاینده‌رود به تهران

در نشست اخیر کمیسیون استاندارد و توسعه پایداراتاق ایران، دو محور کلیدی «انتقال تجربه مدیریت بحران آب زاینده‌رود به تهران» و «تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های نمایشگاه ایران اکسپو» با حضور کارشناسان و مسئولان ارشد بررسی شد.

اعضای کمیسیون استاندارد، محیط زیست و توسعه پایدار اتاق ایران در نشستی با محوریت «انتقال تجربه مدیریت بحران آب زاینده‌رود به تهران» و «تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های نمایشگاه ایران اکسپو» به بررسی مسائل روز در حوزه‌های مربوط پرداختند.

سعید سامانی مجد، دبیر کمیته آب اتاق اصفهان، در این نشست با تشریح دستاوردهای پروژه احیای زاینده‌رود، خواستار الگوبرداری از این تجربه برای حل بحران‌های آبی تهران شد.

او با اشاره به تشابهات تهران و اصفهان در زمینه کاهش منابع آب زیرزمینی، فرونشست زمین و توزیع ناعادلانه آب، گفت: تهران فرصت کمی دارد تا با اجرای برنامه‌های جامع، از تبدیل شدن به شهری غیرقابل سکونت جلوگیری کند. درس‌های زاینده‌رود ثابت کرده که مشارکت همه ذینفعان و اصلاح حکمرانی آب، تنها راه نجات است.

سامانی‌مجد در زمینه تجربیات قابل انتقال به تهران، به ساماندهی برداشت‌های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: موفقیت طرح حذف ۳۰ درصد چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند در اصفهان حاصل شده است.   

دبیر کمیته آب اتاق اصفهان درباره تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها تصریح کرد: افزایش ۲۰ درصدی ذخایر زیرزمینی با احیای جریان سطحی زاینده‌رود محقق شده است.

او درباره همکاری بین‌استانی خاطر نشان کرد: تشکیل کمیته مشترک مدیریت آب بین اصفهان و چهارمحال و بختیاریبه عنوان مدلی برای هماهنگی تهران با استان‌های همجوارخواهد بود.

سامانی مجد با تأکید بر اقتصاد جایگزین، از ایجاد ۵۰۰ شغل پایدار در شرق اصفهان خبر داد و گفت: توسعه گلخانه‌ها و نیروگاه‌های خورشیدی این هدف را محقق کرده‌است. 

 ایران اکسپو؛ فرصتی برای بازگشت ایران به نقشه تجارت جهانی

فرشته امینی، نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار در ادامه با ارائه گزارشی تحلیلی از هفتمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو، نقاط قوت و ضعف این رویداد را برشمرد. او تاکید کرد: ایران اکسپو با حضور تجار از ۱۱۱ کشور و افزایش مشارکت بخش خصوصی، فرصتی بی‌بدیل برای معرفی ایران به عنوان مقصد تجاری است؛ اما به تحول ساختاری نیاز دارد.

او درباره دستاوردها و چالش‌های اکسپو گفت:حضور گسترده بین‌المللی، تنوع پنل‌های تخصصی و نقش‌آفرینی بخش خصوصی از نقاط قوت و هزینه‌های بالا نسبت به خروجی، نبود زیرساخت الکترونیک و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت سازمان توسعه تجارت از نقاط قابل بهینه‌سازی است.

 در این نشست به راه‌اندازی پلتفرم یکپارچه ثبت‌نام و تعامل باغرفه‌داران، استفاده از بانک اطلاعات اتاق‌های استانی برای جذب هدفمند تجار خارجی، تمدید مدت نمایشگاه به ۷ روز و حذف روزهای کم‌بازده به عنوان پیشنهاد‌های راهبردی نام برده شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه