
به گزارش پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات از شرکت مدیریت منابع آب ایران، سیدمحمد آهویی روز دوشنبه با اشاره به چالش کمآبی، تغییرات اقلیمی و فشار فزاینده تقاضا، بر نقش تعیینکننده سیاستهای اقتصادی در بازتخصیص منابع آب تأکید کرد.
وی با ارائه گزارشی از اقدام های انجامشده در زمینه توسعه بازار آب، ادامه داد: براساس نتایج مطالعات امکانسنجی انجامشده توسط دانشگاههای معتبر کشور و شرکتهای مشاور، بازار مبادله آب بین بخشهای مختلف مصرف در پنج منطقه پایلوت شامل دشتهای یزد ـ اردکان، قزوین، خواف، سمنان و کاشان، عملیاتی شده است.
مدیرکل دفتر اقتصاد و بهرهوری آب شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: این بازارها در چارچوب مقررات تنظیمی و با ایجاد سازوکارهای فنی از جمله نصب ابزارهای اندازهگیری، اصلاح و تعدیل پروانهها، تعیین سقف مجاز برای عرضهکنندگان و متقاضیان، و با رعایت ملاحظات زیستمحیطی و تعادلبخشی آبخوانها اجرایی شدهاند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات، اهاندازی بازار آب یکی از اقدامهای مهم در ارتقای بهرهوری آب و نیز تخصیص بهینه منابع آبی است، اما بازار آب چیست؟
یکی از برنامههای مهم وزارت نیرو راهاندازی بازار آب باهدف تخصیص بهینه منابع آبی است. بازار آب، تجارت آب یا مبادله آب، یعنی فرایند خریدوفروش حقوق دسترسی به آب که اغلب، حق آب نیز نامیده میشود.
بازار آب اکنون در برخی مناطق کشور راهاندازی شده است و بسته به وضعیت قانونی حق آب، شرایط تجارت دائمی یا موقتی خواهد بود.
پروژه بازار آب در سال ۱۳۹۸ از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران برای اجرا ابلاغ شد و اقدامهای اولیه از همان زمان شروع و در نهایت شیوهنامه تدوین و وارد مرحله اجرا شد.
در بازار آب بهرهبردار میتواند ۱۰ درصد از حجم کارت خود را خریدوفروش انجام دهد و قیمت گذاری بر اساس توافق بین بهرهبرداران صورت می گیرد.
به باور کارشناسان بخش آب، این بازار میتواند بین دو کشاورز، صنعت و کشاورزی و شرب انجام شود و راهکار مناسبی برای جلوگیری از اتلاف منابع آبی است.
دیدگاه خود را بیان کنید