ضرورت همکاری بخش خصوصی با رسانه‌ها برای معرفی ظرفیت‌های البرز و توسعه اقتصادی کشور

رئیس اتاق کرج در دیدار با مدیرعامل ایرنا بر ضرورت همکاری بخش خصوصی با رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: این تعامل می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی را بهتر معرفی کرده و زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌های کارشناسی و توسعه پایدار اقتصادی شود.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق کرج، پرهام رضایی در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در محل اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: ترکیب جمعیتی متنوع، ظرفیت‌های گسترده صنعتی، تولیدی و کشاورزی و همچنین چالش‌های موجود در البرز، موجب شده که این استان نمایی فشرده از کل کشور باشد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به سهم برجسته این استان در صنایع کلیدی کشور افزود: البرز حدود ۶۵ درصد تولید صنعت داروی کشور، ۷۰ درصد تولید ماکارونی و غلات و بخش قابل توجهی از صنایع غذایی و کشاورزی کشور را در خود جای داده است. افزون بر این، بیش از ۱۶۰ برند ملی در این استان فعال هستند و بسیاری از نیازهای روزانه مردم کشور در البرز تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی البرز نقش محوری در پیوند بخش خصوصی و دولت در استان ایفا می‌کند، افزود: هماهنگی میان فعالان بخش خصوصی و مدیران دولتی در البرز موجب شده که حتی در اوج مشکلاتی مانند ناترازی انرژی یا نوسانات شدید اقتصادی، چالش‌های فعالان اقتصادی با جدیت و تلاش بیشتری پیگیری و حل‌‌وفصل شود.

نقش رسانه در انتقال دغدغه‌های بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری از سخنان خود، رسانه‌ها را در بازنمایی واقع‌بینانه ظرفیت‌ها و مشکلات استان مؤثر دانست و تأکید کرد: گاهی می‌بینیم که فعالیت‌های ارزشمند اقتصادی در استان انجام می‌شود که باید بازنمایی رسانه‌ای گسترده‌تری برای آن اقدامات صورت می‌گرفت تا افکار عمومی و حتی نهادهای تصمیم‌گیر از آن بی‌ اطلاع نباشند، در این خصوص انتظار می‌رود که رسانه‌ها علاوه بر پوشش اخبار رسمی، تصویر روشنی از توانمندی‌ها، مشکلات و نیازهای بخش خصوصی ارائه دهند تا موجی از امید و انگیزه در جامعه ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه دائمی معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی محصولات استان مستقر در اتاق بازرگانی البرز گفت: در این نمایشگاه فرصتی فراهم شده تا هیات‌های تجاری داخلی و خارجی در بازدیدی کوتاه با گستره ظرفیت‌های تولیدی البرز آشنا شوند، چرا که بخش بزرگی از کالاهای مورد استفاده روزانه مردم کشور در همین استان تولید می‌شود.

رضایی همچنین نقش رسانه در انتقال دغدغه‌های بخش خصوصی به بدنه دولت را حیاتی دانست و گفت: فعالان اقتصادی که هزاران کارگر و کارمند را مدیریت می‌کنند، بهتر از هر مقام دولتی در جریان مشکلات واقعی تولید قرار دارند. اگر رسانه‌ها به‌ عنوان نهادی بی‌طرف و تخصصی این مسائل را منتقل کنند، تصمیم‌گیری‌های دولت نیز کارشناسی‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان البرز نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی استان توان صادرات دارند، اما همه آن‌ها امکان عرضه محصول در نمایشگاه‌ها را پیدا نمی‌کنند، در این زمینه تقویت بازنمایی رسانه‌ای و حمایت از صادرات می‌تواند جایگاه البرز را در تجارت داخلی و خارجی بیش از پیش ارتقا دهد.

رضایی همچنین از همکاری نزدیک اتاق بازرگانی البرز و سرپرستی خبرگزاری ایرنا در استان، ابراز خرسندی کرد و افزود: ارتباط اتاق بازرگانی البرز با رسانه‌های استان، به‌ ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، همواره نزدیک بوده و امیدواریم این همکاری از این به بعد در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی، میزگردها و پوشش‌های رسانه‌ای تقویت شود تا هم ظرفیت‌ها و هم چالش‌های استان به‌ درستی منعکس و برای حل آن‌ها گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

رسانه، دولت و اتاق‌های‌ بازرگانی باید سه ضلع مثلث توسعه اقتصادی باشند

در بخش دیگری از این نشست، حسین جابری انصاری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) بر ضرورت بازنگری در الگوی حکمرانی اقتصادی کشور و تقویت نقش اتاق‌های بازرگانی تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده اقتصادی، صنعتی و تولیدی استان البرز گفت: البرز تنوع بالایی در بخش‌های مختلف اقتصادی دارد و لازم است از این ظرفیت‌ها به‌ طور جدی‌تری در مسیر توسعه استفاده شود.

وابستگی اقتصاد کشور به نفت و غفلت از ظرفیت بخش خصوصی

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر به دلیل مواردی مانند وابستگی به درآمدهای نفتی و از طرفی تمرکز بر انعکاس فعالیت دستگاه‌های اجرایی دولت، کمتر فرصتی برای معرفی توان کارآفرینان و بخش خصوصی کشور فراهم شده است، افزود: اگر ظرفیت کارآفرینان و بازرگانان ایران بیشتر مورد توجه باشد، می‌توانیم شرایط اقتصادی متفاوت‌تری را تجربه کنیم.

وی در ادامه نقش سه‌جانبه دولت، رسانه و اتاق‌های بازرگانی را برای بهبود حکمرانی اقتصادی کشور حیاتی دانست و گفت: اگر دولت به‌ عنوان ناظر و تسهیل‌گر، اتاق‌های بازرگانی به‌ عنوان نمایندگان جامعه اقتصادی و رسانه‌ها در جایگاه تصویرساز و پل ارتباطی کنار هم قرار بگیرند، می‌توان به گام‌های موثر جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور امیدوار بود.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نباید تنها به بازتاب دیدارها و سخنرانی‌ها بسنده کنند، گفت: ماموریت اصلی ما در خبرگزاری، تصویرسازی از ظرفیت‌ها و امکانات استان‌ها و در کنار آن بازتاب واقع‌بینانه مشکلات و چالش‌ها است، این بازنمایی باید به گونه‌ای باشد که به حل مسائل کمک کند نه اینکه صرفاً فضای انتقادی یا تبلیغاتی ایجاد کند.

رسانه؛ پل ارتباطی دولت و بخش خصوصی

وی در ادامه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را "پل ارتباطی دوسویه بین دولت و ملت" توصیف کرد و افزود: ما در کنار انتقال پیام‌های حکومت به جامعه، صدای کارآفرینان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را نیز به دولت می‌رسانیم؛ چرا که اعتقاد داریم اگر رسانه صرفاً یک‌طرفه عمل کند، کارایی خود را از دست می‌دهد.

مدیرعامل ایرنا در بخش دیگری با اشاره به اهمیت همکاری رسانه و اتاق‌های بازرگانی تصریح کرد: تصویرسازی از ظرفیت‌های اقتصادی استان البرز باید فراتر از کلیشه‌هایی مانند "شهر خوابگاهی" باشد، این استان پتانسیل‌های گسترده‌ای دارد که باید معرفی و برجسته شود. در همین چارچوب، ایرنا آماده است با همکاری اتاق بازرگانی این استان، نشست‌های تخصصی، میزگردها و همایش‌های مشترک برگزار کند تا هم ظرفیت‌ها و هم مشکلات فعالان اقتصادی به‌ صورت حرفه‌ای بازنمایی و به دولت منتقل شود.

جابری انصاری تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی شأنی ملی دارند و نقش آن‌ها در بهبود برآیند اقتصاد کشور فراتر از منافع شخصی است، به همین دلیل رسانه ملی وظیفه خود می‌داند که این شأن و ظرفیت را منعکس کند تا پیوند میان دولت، بخش خصوصی و جامعه تقویت شود.

تفاهم‌نامه ایرنا و اتاق‌ بازرگانی، ظرفیت‌های اقتصادی البرز را منعکس می‌کند

در بخش دیگری از این نشست، اکبر بهاروند رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در استان البرز نیز بر اهمیت امضاء تفاهم‌نامه میان ایرنا و اتاق‌‌های بازرگانی استانی از جمله البرز تاکید کرد و گفت: استان البرز به عنوان پیشانی اقتصادی کشور، ظرفیت‌های گسترده‌ای برای تولید محتوا دارد که می‌تواند با همکاری کمیسیون‌های اتاق و بهره‌گیری از توان رسانه‌ای ایرنا به زبان‌های مختلف بازتاب داده شود.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در استان البرز افزود: رسالت رسانه‌ای ایرنا به گونه‌ای است که در کنار فعالیت‌های دولت، انعکاس ظرفیت‌ها و مسائل اقتصادی استان‌ها یک وظیفه ملی به شمار می‌رود.

لازم به توضیح است که در حاشیه این دیدار، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، از نمایشگاه دائمی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی استان و استودیو رادیویی-تلویزیونی فاتح اتاق بازرگانی البرز نیز بازدیدی داشتند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه