عوامل سازماني و مديريتي موثر بر فساد اداري، مالي در سازمان‌هاي دولتي

فساد اداري- مالي طبق تعريف سازمان شفافيت بين المللي آن دسته از فعاليت‌هاي کارکنان و مسئولان دولت را شامل مي‌شود که اولاً به منافع عمومي لطمه بزند و ثانياً هدف از انجام آن، رساندن فايده به عامل (کارمند اقدام کننده) يا به شخص ديگر باشد.

پایگاه خبری شیرینی و شکلاتسامان مهدوی  فساد اداري- مالي طبق تعريف سازمان شفافيت بين المللي آن دسته از فعاليت‌هاي کارکنان و مسئولان دولت را شامل مي‌شود که اولاً به منافع عمومي لطمه بزند و ثانياً هدف از انجام آن، رساندن فايده به عامل (کارمند اقدام کننده) يا به شخص ديگر باشد. تحقيقات متعددي توسط محققين در خصوص تبيين عوامل موثر بر فساد و ارائه نظريات مختلف صورت گرفته است، ولي بسياري از آن‌ها از ابعاد جامعه‌شناختي، روانشناختي، حقوقي، سياسي و اقتصاد جامعه به تبيين موضوع پرداخته و بررسي‌هاي انجام شده در خصوص عوامل درون ‌سازماني موثر بر فساد اداري - مالي در مقايسه با آن‌ها محدود است.پژوهش حاضر نیز با توجه به اهداف و موضوع تحقیق از نوع کاربردی می باشد، و همانگونه که فساد اداری - مالی باعث زیر سؤال رفتن عدالت، مسئولیت، و کاربرد ثروت و قدرت می شود هدف از انجام این پژوهش ارایه راهکارهای مناسبی برای کاهش فساد در سازمان های دولتی می باشد. بررسی ریشه­های فساد اداری ما را به دلایلی رهنمون میسازد که موجد محیطی است که در بستر آن عوامل انسانی جرات می­یابند تا به راحتی با سوءاستفاده از موقعیت شغلی ایجاد شده،دست به اقداماتی بزنند که در پرتو آن حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شهروندان نقض و یا حق مسلم فرد یا گروهی به آسانی پایمال یا به ناحق به دیگری واگذار شود. حال میتوان این نتیجه را گرفت که پيشگيري از تخلفات سازماني زيربنا و مقدمه سالم سازي محيط سازماني است و عوامل مختلفي در سالم سازي محيط سازماني تأثير دارد که يکي از اساسي ترين آنها توجه به عوامل انسانی و مدیریتی است و علت آن اين است که محور و قالب سالم سازي سازمان، انسانهاي سازماني هستند. بنابراين اگر انسانهاي سازمان سالم و پرورش يافته گردند، کار سالم سازي محيط سازماني سريعتر انجام ميشود و بصورت يک فرآيند مداوم در مي آيد. 

باتوجه به مطالب فوق و مطالعاتی که صورت گرفته است برای پیشگیری از فساد اداری_مالی  کارکنان پیشنهادات زیرارایه می شود:

  1. الگوسازي از عملكرد مجريان و مسئولان دست اندر كار امور مالياتي براي تأثير گذاري در فرهنگ و افكارعمومي
  2. شفاف سازي مقررات و قوانين مربوط به عملكرد سازمان
  3. اصلاح روشهاي موجود اخذ ماليات و مكانيزه كردن آن
  4. ساماندهي فعاليت وكلاي مالياتي
  5. ايجاد سازگاري با عمليات و فعاليتها
  6. تفكيك و بهينه سازي وظايف اجرايي از حوزه‌هاي ستادي و ايجاد تعامل منطقي بين حوزه‌هاي مذكور
  7. بازنگري و اصلاح سيستم‌ها، روشها و رويه‌هاي مورد عمل با گرايش ساده‌سازي مراحل انجام كار ، روان سازي عمليات، كاهش اتلاف وقت و افزايش رضايتمندي موديان مالياتي
  8. طراحي ، تدوين و اجراي پروژه‌هاي پژوهشي و اجرايي جهت بهبود وضع نظام مالياتي كشور در زمينه‌هايي از قبيل اصلاح ساختار مالياتي ، ثبت نام و راهنمايي موديان ، بهبود تمكين مالياتي ، وصول و اجراي براي تسريع و تدقين عمليات مالياتي
  9. طراحي ، برنامه ريزي و اجراي برنامه‌هاي آموزشي لازم براي ارتقاي كيفيت مناسب انساني سازمان بر اساس نيازهاي تعيين شده
  10.  طراحي و اجرا و بهسازي نظام جامع اطلاعات مالياتي كشور و ايجاد شبكه اطلاعاتي فراگير مكانيزه و استفاده از روشهاي نوين و ابزارهاي پيشرفته براي تحقق درآمدهاي مالياتی
  11.  حفظ سطح درآمدکارکنان متناسب با نوسانات پولی
  12.  تبلیغات و شفافیت بیشتر، گسترش اطلاعات و ایجاد آگاهی ها
  13.  استقرار تیم هاي حمایت مشتری و هیات هاي مشورتی
  14.  تقویت کنترل های داخلی در سازمان هاشامل حسابرسی داخلی

 استقرار چارچوب قانونی مناسب و پایدار و تقویت فزاینده مجريان قوانین

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه